هفدهمین جشنواره تئاتر خیابانی مریوان از امروز با اجرای مراسم شادپیمایی در مریوان کارش را شروع کرد.

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان

همشهری آنلاین، شقایق عرفی‌نژاد: جشنواره تئاتر خیابانی مریوان یکی از رویدادهای متفاوت و معتبر تئاتری است که سال‌هاست در نقطه صفر مرزی برگزار می‌شود. هفدهمین دوره آن هم از امروز در چهارراه شبرنگ مریوان شروع شده و تا ۲۵ مهرماه ادامه خواهد داشت. جشنواره تئاتر خیابانی مریوان در سال‌های دور و از دهه شصت و در زمان جنگ شکل گرفت. فاتح بادپروا، بنیانگذار این جشنواره، که البته معتقد است مردم مریوان بنیانگذار این جشنواره هستند و نه او، در گفت‌وگویی با آفتاب نیوز در باره شروع این جشنواره گفته: «جنگ عراق و ایران در جریان بود. با مریوانی لب مرز روبه رو بودیم که چندین سال با این پدیده درگیر بود. از این ور، ما علایق و سلایق دیگری داشتیم. در مدرسه درگیر تئاتر بودیم و حالا جنگ بر سر راه علاقه‌های ما ایستاده بود. دوران، دوران آوارگی خالی شدن مریوان از سکنه بود. مردم رهسپار روستاها می‌شدند. ما هم در این ایام به رویاها و عشق‌هایمان پناه بردیم. برای مردم آواره و روستائیان تئاتر اجرا می‌کردیم. به خاطر اینکه همچنان به آنها امید و روحیه بدهیم؛ یا لحظلاتی سرگرمشان کنیم.»

بعد از آن و در سال‌های بعد از جنگ این اجراها ادامه پیدا کردند تا سال ۷۲ که با عنوان یادواره تئاتر مریوان هر سال نمایش‌هایی را اجرا می‌کند و بعدتر با تجربه اجرای ضیافت با متنی از بهرام بیضایی، بادپروا تصمیم می‌گیرد این رویداد به شکل خیابانی برگزار شود که بعد از پنج دوره به اسم جشنواره تئاتر میدانی و صحنه ای مریوان شناخته می‌شود. از آن به بعد این جشنواره هر سال یکی از اتفاقات تئاتری مهم ایران است.

دوره هفدهم چطور برگزار می‌شود؟

هفدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان مهرماه امسال آنطور که گفته شده با هدف تقویت امید و افزایش نشاط اجتماعی با بهره‌گیری از قابلیت‌های هنر نمایش، تقویت همدلی و مشارکت اجتماعی، ارتباط بی‌واسطه با مخاطبان و شهروندان برای انتقال مفاهیم از طریق تئاتر خیابانی و ایجاد فرصت برای تبادل تجربه‌های نو و دانش تئاتر در میان هنرمندان کشور در مریوان برگزار می‌شود.

طبق اعلام، در این دوره از جشنواره موضوع آثار آزاد است، اما نمایش‌های بر اساس محورهای «جهش تولید با مشارکت مردم، جوانی جمعیت، وفاق، همدلی، انسجام اجتماعی، نشاط جمعی و مشارکت اجتماعی، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، ترویج فرهنگ صلح و دوستی، توجه به موضوعات شهروندی و آگاهی بخشی و دانش‌افزایی درباره آسیب‌های اجتماعی» در اولویت بوده اند. علی اصغر دریایی مدیرکل فرهنگ و ارشاد کردستان مردادماه اعلام کرده بود: «امسال تلاش بر حضور گروه‌های تاپ بین‌المللی و تخصصی و اساتید و داوران این عرصه در تئاتر خیابانی مریوان است. همچنین کارگاه‌های آموزشی تئاتر نیز با حضور اساتید ایرانی برگزار می‌شود.»

جشنواره شامل دو بخش است: مسابقه تئاتر خیابانی ایران و دیگر گونه‌های اجرایی که به شکل رقابتی برگزار می‌شود و همینطور مسابقه بین الملل. در بخش بین الملل نمایش‌هایی برپایه شیوه‌های نوین تئاتر خیابانی که به مضامین انسانی و دوستی بین ملت‌ها و دفاع از ستمدیدگان بپردازد در این دوره در اولویت بوده اند.

داوران چه کسانی هستند؟

داوران این دوره از جشنواره که توسط دبیر آن، ‌ فاتح بادپروا، انتخاب شده‌اند در دو بخش به داوری نمایش‌ها خواهند پرداخت. در بخش ایران و دیگرگونه‌های اجرایی رحمت امینی، رحمان هوشیاری و سروش جمشیدی داوری نمایش‌ها را برعهده دارند. داوران بخش بین‌الملل هم عبارتند از مرضیه برومند، ‌ ابرو گولداک از ترکیه و گوران علی‌کریم از اقلیم کردستان عراق.

کد خبر 889965
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تئاتر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha